W Polsce coraz więcej osób zakłada własne przedsiębiorstwa. Wynika to przede wszystkim ze stagnacji na rynku pracy, ale też z chęci realizowania swoich pomysłów. Posiadanie firmy wiąże się z wielogodzinną pracą, często znacznie dłuższą niż praca na klasycznym etacie dla kogoś innego. Własna firma daje jednak wiele satysfakcji – wie o tym każdy, kto odniósł sukces. Posiadanie firmy to wiele obowiązków, wynikających zarówno z przepisów prawa, jak i przepisów BHP.
O czym powinien pamiętać przedsiębiorca?
Przedsiębiorcy zobligowani są do zarejestrowania swojej działalności posiadania numeru REGON oraz niezbędnych zezwoleń (wynikających np. z chęci sprzedaży alkoholu czy oferowania nietypowych usług budowlanych). Wszelkie zezwolenia i koncesje powinny być przechowywane w jednym miejscu, pod ręką. Ich zagubienie grozi nawet zamknięciem firmy! Zatrudniając pracowników firma musi zapewnić im odpowiednie umowy. W Polsce najczęściej oferowanymi są: umowa o pracę (zmuszająca pracodawcę do opłacania składek zdrowotnych i emerytalnych) oraz umowy zlecenie. Te ostatnie mogą, ale nie muszą obejmować składek zdrowotnych. Nie obejmują one składek emerytalnych.
Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do przestrzegania zasad BHP w miejscu pracy. Dotyczy to przede wszystkim obecności pracowników i przygotowania biur czy pomieszczeń pracowniczych. Przed zatrudnieniem pracownika konieczne jest przeszkolenie go z podstawowych zasad BHP, zapewnienie mu odpowiedniego stroju ochronnego.
Fiskalizacja transakcji
Każdy przedsiębiorca w Polsce ma obowiązek posiadania dodatkowo kasy fiskalnej. Konieczność fiskalizacji transakcji to także potwierdzenie odprowadzania podatku dochodowego dla Skarbu Państwa. Konieczne jest wykonywanie raportów dobowych i miesięcznych – są one dowodem na wywiązywanie się z obowiązku fiskalnego.
Czytaj więcej na kotrakbis.pl