Jako konsumenci mamy niewielki wpływ na to, co będzie nam oferowane na rynku – jakie produkty będą tanie i łatwo dostępne, a jakie będą uznawane za ekskluzywne. Nie dla każdego konsumenta fuzje firm są korzystne. Jak się to przedstawia z punktu widzenia konsumentów?
Zmiana warunków umów
Fuzje firm często wiążą się z wchłonięciem mniejszej firmy przez jej silniejszego konkurenta. Jeśli jest to firma świadcząca usługi, na przykład operator telefonii komórkowej, czy dostawca internetu, konsument może na takiej fuzji ucierpieć. Często obserwujemy takie zjawisko, gdy od lat korzystamy z jednego usługodawcy i jest nam dobrze na stałych, niezmiennych warunkach. Pewnego dnia otrzymujemy jednak pismo oznajmiające, że warunki umowy ulegają zmianie, ponieważ doszło do fuzji firmy. Możemy bądź to zrezygnować ze świadczenia usług i znaleźć sobie innego usługodawcę, bądź podpisać nową umowę na zbliżonych warunkach z nowym usługodawcą. W tej drugiej sytuacji należy się jednak liczyć z tym, że dotychczasowe warunki będą niezmienne tylko przez jakiś czas, a później usługodawca będzie dążył do wprowadzenia własnych zasad i zmiany warunków umowy.
Otrzymanie lepszego produktu
Fuzje firm mogą jednak mieć pozytywny wpływ na finalny produkt trafiający do domu konsumenta. Jeśli dotychczas preferowaliśmy produkt X ze względu na jego konkurencyjną cenę, i wcale nie tak zadowalającą jakość, to po fuzji może dojść do udoskonalenia jakości produktu przy zachowaniu podobnej ceny. W większości przypadków jednak nie zmienia się sam produkt, ani nawet jego nazwa, a zmienia się jedynie producent. Dzięki temu konsument może nadal kupować dokładnie ten sam produkt, do którego jest przyzwyczajony.
Co oznaczają fuzje firm dla konsumentów?
Fuzje firm mogą być korzystne dla konsumentów, jeśli nie wiążą się ze zbyt drastycznymi zmianami ulubionego produktu lub usługi. Konsument, który przyzwyczaił się już do czegoś, niechętnie zmienia swoje przyzwyczajenia. Może się jednak okazać, że na skutek fuzji firmy ten sam ulubiony produkt będzie teraz dostępny w większej ilości miejsc, dzięki lepszej strategii marketingowej. To zdecydowanie zmiana na plus dla konsumenta. Na szczęście firmy przejmujące mniejszych konkurentów dbają o zadowolenie konsumenta i wprowadzają fuzje bez skrajnych zmian jakości produktu.