Założenie własnej firmy jest nie lada wyzwaniem, ale wiele osób świetnie się w tym odnajduje. Często takie niewielkie jednoosobowe lub kilkuosobowe firmy zajmują się prowadzeniem określonego sklepu. Jak należy zabrać się do dużego przedsięwzięcia, jakim jest właśnie otworzenie sklepu w konkretnej branży?
Rozpoznanie rynku
Powinniśmy zacząć od zrobienia dokładnego rozpoznania rynku. W naszej głowie powstał jakiś pomysł, ale czy na pewno jest on sensowny? Być może marzymy o zakładzie stolarskim, ale w okolicy jest już dziesięć sklepów meblowych, cieszących się renomą i uznaniem klientów. W takim wypadku na pewno trudno będzie nam się przebić przez ścianę konkurentów.
Jak zrobić rozpoznanie rynku? Najprostszą metodą na początek jest wpisanie w wyszukiwarkę konkretnych fraz, na przykład „sklep meblowy Tychy”. Sprawdzimy wówczas, w jaki sposób reklamuje się potencjalna konkurencja, czy jest jej dużo i czy mamy szansę z nią konkurować, na przykład cenowo. Oczywiście, na wpisaniu w wyszukiwarkę „sklep meblowy Tychy” nie możemy się zatrzymać, ale na pewno jest to całkiem niezły początek do naszych samodzielnych badań rynku.
Najmocniejsze strony
Zastanówmy się, czym przyciągniemy klientów do naszego sklepu, czyli jakie będą najmocniejsze strony naszego biznesu. Czy zaoferujemy świetną, profesjonalną i niezwykle uprzejmą obsługę, bo właśnie tego brakuje w konkurencyjnych sklepach? A może mamy szansę zaproponować produkty w bardzo atrakcyjnych cenach, taniej niż u konkurencji? Zastanówmy się, czym wybijemy się ponad szarą masę takich samych sklepów i właśnie za pomocą tego wabika przyciągnijmy do siebie klientów. Zapewne otwierając jakiś sklep mamy na niego konkretny pomysł – wiemy, że czegoś brakuje innym punktom w okolicy. Wypełnijmy tę lukę swoim własnym biznesem.
Zatrzymanie klientów
Kiedy już przyciągniemy do siebie pierwszych klientów, zadbajmy o to, aby pozostali nam oni wierni. Świadcząc wysoki standard obsługi oraz dobre jakościowo produkty w atrakcyjnych cenach powinno nam się to udać. Dobrze jest również wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów. Często sami pytają oni o możliwość wprowadzenia jakiegoś produktu – jeżeli pytania i prośby się powtarzają, zróbmy wszystko, aby sprowadzić daną rzecz i mieć ją w asortymencie sklepu. Powiedzenie „klient to nasz pan” sprawdza się w wielu dużych i małych biznesach, ponieważ jeśli klient nie będzie robił u nas zakupów, nasz sklep nie przetrwa i nie będzie miał dla kogo istnieć. Stąd tak ważne jest bieżące badanie potrzeb.
Źródłem artykułu jest strona http://www.krolmeble.pl/