Dokonywanie jakichkolwiek modyfikacji i przeróbek w naszym samochodzie, zwanych po prostu tuningiem, bardzo często wiąże się z koniecznością naruszenia fabrycznej warstwy ochronnej przed rdzą. Tym samym konieczne jest późniejsze samodzielne zabezpieczenie blachy, aby po jakimś czasie w tych miejscach nie pojawiły się rude wykwity.
Już na samym początku warto przypomnieć starą prawidłowość związaną z neutralizacją rdzy: rdzy lepiej zapobiegać niż ją później leczyć! Pomimo tego, że powyższe sformułowanie używane jest niemal od czasów, gdy na naszych ulicach pojawiły się pierwsze samochody wykonane z elementów metalowych. Pomimo upływu czasu to wciąż rdza jest największym problemem w długowieczności wielu samochodów.
Preparat w sprayu
Dzisiaj jednak zabezpieczenie gołej i oczyszczonej blachy nie stanowi specjalnego problemu nie wymaga dużego wysiłku – wystarczy w pobliskim sklepie kupić cynk w sprayu, aby w kilka chwil zabezpieczyć taką blachę na lata.
Jak kłaść?
Położenie cynku w sprayu jest niezwykle proste – wystarczy do tego odpowiednie przygotowanie podłoża poprzez jego oczyszczenie przy pomocy szczotki drucianej oraz zeszlifowaniem papierami ściernymi dla jej wygładzenia, a także jej późniejsze odtłuszczenie przy pomocy zmywacza silikonowego lub chociażby benzyny ekstrakcyjnej.
Samo położenie cynku w sprayu nie powinno nam sprawiać żadnych problemów – wystarczy pewna ręka i położenie kilku cienkich warstw na naprawiany i zabezpieczany element, aby w pełni móc cieszyć się jego zabezpieczeniem antykorozyjnym, a tym samym uchronić go przed złomowaniem z powodu rdzy.
Ważne szczegóły!
Cynk w sprayu powinniśmy nakładać jednak w ściśle określonych warunkach, gdyż w przeciwnym razie może on nie uzyskać pełnej przyczepności do podłoża i w późniejszym czasie odchodzić wraz z lakierem – należy rozpylać go w temperaturze przynajmniej 20 stopni Celsjusza, ale jednocześnie nie przekraczając 25 stopni! Są to szczegóły, na które większość z nas nie zwraca najmniejszej uwagi, a mają one istotne znacznie dla późniejszej wytrzymałości tak położonej powłoki cynkowej.
Podsumowując, jeżeli chcemy dobrze zabezpieczyć gołą blachę i być pewni tego, że nawet po kilku latach od przeprowadzanie naprawy czy modyfikacji nie pojawią się w danych miejscach rude wykwity to warto zastosować cynk w sprayu. Pamiętajmy jednak o tym, że pomimo pozornej prostoty w sposobie jego nakładania koniecznie jest ścisłe trzymanie się procesu technologicznego przewidzianego przez każdego z producentów tego typu preparatu.
Tekst powstał we współpracy ze sklepem Lakiery24.com