Rowery w naszym kraju są coraz popularniejsze, ponieważ kolarstwo to sport bardzo dobry dla zdrowia. Ponadto, jest to całkiem praktyczny środek transportu. Niestety, w Polsce rowerzyści wciąż napotykają wiele problemów, w postaci braku dróg czy stojaków rowerowych.
Sytuacja w Polsce i innych krajach europejskich
W Europie Zachodniej w wielu państwach ruch rowerowy jest bardzo dobrze rozwinięty. W takich miastach jak Amsterdam czy Kopenhaga praktycznie przy każdej drodze jest ścieżka rowerowa. Nie dziwi więc fakt, że większość ludzi dojeżdża tam do pracy na rowerach, przez co znacznie mniejszy jest ruch samochodowy.
W Polsce jak na razie sytuacja jest o wiele gorsza. Dróg rowerowych w miastach wciąż jest bardzo mało. Z tego względu rowerzyści często korzystają z chodników lub z jezdni, nie mają po prostu innego wyboru. Ponadto ,często nie ma gdzie zostawić roweru, gdyż nie we wszystkich miejscach, w których jest absolutnie konieczny, znajduje się stojak rowerowy.
Droga rowerowa i stojak rowerowy
Przede wszystkim, aby miasto można uznać za przyjazne dla rowerzystów, musi ono posiadać dużą sieć dróg rowerowych. W przeciwnym razie, jazda na rowerze jest nie tylko niekomfortowa, ale też niebezpieczna. Cierpią z tego powodu wszyscy, zarówno rowerzyści, jak i piesi oraz kierowcy samochodów.
Nie można też bagatelizować kwestii stojaka rowerowego. Rzecz w tym, że w wielu miejscach po prostu brakuje stojaków rowerowych. Pod wieloma instytucjami nie ma ich wcale lub też są zbyt małe, aby wszyscy mogli pomieścić swoje rowery. Podobnie jest pod szkołami czy uniwersytetami, przez co wielu uczniów czy studentów niechętnie dojeżdża na zajęcia rowerem. Ponadto, ciekawym rozwiązaniem funkcjonującym w kilku krajach są stojaki rowerowe przy pętlach komunikacyjnych. Dzięki nim rowerzyści chcący skorzystać z komunikacji mają gdzie zostawić swoje rowery.
Perspektywy na przyszłość
Jak wspomniano, sytuacja rowerzystów w polskich miastach nie jest zbytnio komfortowa. Wydaje się jednak, że choć bardzo powoli, to jednak rozwój infrastruktury rowerowej stale postępuje. Powstają nowe drogi rowerowe oraz pojawia się coraz więcej stojaków rowerowych.
Z drugiej jednak strony, brakuje zdecydowanie spójnego planu rozwoju dróg rowerowych. Często powstają one w przypadkowych miejscach, przez co nie tworzą jednej sieci dróg. Przez to wciąż chcąc dojechać na rowerze z jednego miejsca w drugie trzeba zawsze jakiś odcinek drogi pokonać jezdnią lub chodnikiem.
Artykuł powstał we współpracy z Calus-P